Första klivet mot nyårstapas: marinerade oliver på nytt

birdseyechiliIdag ska det svängas ihop några små skapelser till nyårsaftonens tapasknytis. (Säger man knytis i västsverige istället för knyt som man säger där jag kommer ifrån?) Jag har fortfarande inte bestämt vad mina bidrag till plockmaten ska bli mer än att jag ska utgå ifrån de råvaror som blev över efter julen och vad som går att få tag på i Malmö under dagen. Recept kommer på bloggen oavsett lyckat resultat eller inte, jag bjuder påt! De kryddiga, spanienheta oliverna har jag i alla fall förberett så att de hinner dra något dygn.

Marinerade oliver med apelsin, spiskummin, kanel och chili

 

Ingredienser:

svarta oliver, gärna minikalamata
skalet av en ekologisk apelsin
1 tsk hel spiskummin
½ tsk nyriven kanel
3 torkade birdseyechili, eller ca 2 krm chiliflingor, mortlade
1 vitlöksklyfta, skalad och krossad under kniven
olivolja

1. Skär långa tunna strimlor av apelsinskalet med zestjärn eller kniv.

2. Rosta spiskummin tills den doftar och mal den sedan i en mortel.

3. Blanda ingredienserna och använd så mycket olivolja så att den täcker in oliverna.

Ett svar till “Första klivet mot nyårstapas: marinerade oliver på nytt

  1. Pingback: Sött nytt år «

Lämna en kommentar